S kolem do vlaku na kratší výlet i k evropským dálkovým cyklotrasám

Magazín
bicykl

České dráhy v letošní cykloturistické sezóně vypraví přes 6 000 spojů od regionálních lokálek přes rychlíky po velmi rychlé spoje SC Pendolino nebo mezistátní expresy EuroCity, ve kterých je možná přeprava většího množství jízdních kol. O přepravě kol ve vlacích ČD informoval jejich mluvčí Petr Šťáhlavský.

Při kombinaci vlaku a jízdního kola lze podniknout kratší jednodenní vyjížďky v okolí bydliště cyklistů i delší přesuny na start nebo z cíle putování po některé z dálkových evropských cyklotras, například podél Dunaje, Labe, Rýna a dalších řek.

Přeprava jízdních kol je ve vlacích Českých drah velmi jednoduchá a většinou si ji sami zajišťují přímo cestující. Mají tak kolo stále pod dohledem a mohou ho využívat do poslední chvíle před nástupem do vlaku. Stejně tak mohou hned po výstupu pokračovat ve své cestě na kole.

Jízdní kola se ve voze umísťují na označenou nástupní plošinu nebo v její blízkosti, kde je přizpůsobený prostor pro jejich umístění. Vlaky, ve kterých je větší kapacita míst pro přepravu jízdních kol, jsou označeny přímo v jízdním řádu některým ze symbolů kola nebo kufru. Především v dálkových vlacích je možná nebo nutná rezervace místa pro jízdní kolo. Díky tomu má cestující především při plánování delší cesty garanci místa a jistotu, že se jeho cesta uskuteční dle plánu.

„České dráhy vypravují vlaky s přepravou jízdních kol po celé republice i do zahraničí. Vyhledávané jsou spoje například kolem atraktivních cyklotras, kdy cestující jede na výlet na kole a zpět se vrací pohodlně vlakem. Takové trasy jsou například kolem Berounky, Vltavy, Labe, Ohře, Orlice či na Moravě kolem Svitavy a řeky Moravy. Oblíbené jsou i vlaky do hor, kdy cykloturisté využívají železnici pro cestu do vyšších poloh a pak jezdí po hřebenech a zpět dolů se vrací na kole. Mezi takové oblíbené destinace, kam posíláme vlaky se speciálně upravenými vozy pro jízdní kola, patří například Moldava v Krušných Horách, Kořenov a Harrachov na pomezí Jizerských hor a Krkonoš, Ramzová v Jeseníkách nebo šumavské lokálky,“ říká Jiří Ješeta, ředitel odboru obchodu osobní dopravy.

Jiří Ješeta upozorňuje také na cesty vlakem za známými dálkovými evropskými cyklotrasami: „Kdo chce podniknout několikadenní cestu kolem některé známé evropské cyklotrasy, pak může využít naše vlaky provozované ve spolupráci se zahraničními partnery. Kola přepravíme například do Řezna, Lince, Vídně, Bratislavy a Budapešti na u nás populární Dunajské cyklostezce, do Drážďan a Hamburku na Labské cyklostezce, není problém vrátit se domů z Vídně po absolvování cyklotrasy Greenways Praha–Vídeň. S kolem dopravíme cestující i do mnoha míst na Slovensku, do Mnichova, švýcarské Basileje a Curychu nebo do Amsterdamu a Kolína nad Rýnem.“

Cena za přepravu kola ve vnitrostátní přepravě je stanovena podle vzdálenosti a pohybuje se od 25 Kč do 50 kilometrů do 75 Kč při cestě nad 351 kilometrů bez ohledu na počet přestupů. Při přepravě formou úschovy během přepravy se platí navíc poplatek 10 Kč za každý vlak. Ve vybraných spojích je možná nebo nutná rezervace místa s cenou od 20 Kč. Místa lze rezervovat u pokladních přepážek nebo na internetovém eShopu Českých drah, kde lze navíc ušetřit a rezervaci pořídit i zdarma.

V mezistátní přepravě je cena za přepravu jízdního kola z nástupní až do cílové stanice přepravy 10 EUR, tedy asi 280 Kč. Při cestě na Slovensko je cena za přepravu jízdního kola 3 EUR, tedy asi 84 Kč. Zvláštní zvýhodněné podmínky pro přepravu jízdních kol platí také pro některé příhraniční slevy, např. držitelé jízdenky EgroNet na západě Čech a v sousedním Německu nebo jízdenky Vltava-Dunaj Tiket na pomezí jižních Čech a Rakouska mohou přepravit svá jízdní kola zdarma.