Vliv práce z domova na zdraví: Jak pracovat na home office bez úhony

Magazín

Flexibilita, efektivnější sladění pracovního a osobního života. To jsou největší benefity práce z domova. Zároveň však může „home office“ skrývat i úskalí, která negativně ovlivňují psychickou pohodu. Víte, jaké rituály vám pomohou udržet si duševní zdraví?

Práce z domova nabízí nezastupitelné benefity

Práce z domova, tedy ve známém, bezpečném a klidném prostředí, vede ke snížení stresu, a tedy ke zlepšení psychické pohody a celkového duševního rozpoložení. Svůj podíl na tom má také absence dojíždění. Šetří kromě peněz i čas, který můžete využít k osobnímu rozvoji či odpočinku.

Home office jde ruku v ruce s produktivitou

Studie opakovaně ukázaly, že zaměstnanci pracující na dálku mohou být produktivnější než ti v kanceláři, a to dokonce až o 22 %. Zásadní roli při tom sehrává samozřejmě omezení rušivých vlivů.  Žádné rozptylování kolegy a small talky v kuchyňce. 

Lepší rovnováha a méně stresu díky práci z domu

Práce z domova umožňuje také lepší souhru pracovních povinností s osobním životem. Nezbytné návštěvy lékaře nebo péče o děti vás nemusejí tolik stresovat. 

Víte, že… krátké přestávky zvyšují produktivitu? Nastavte si časovač, například na 50 minut práce a 10 minut odpočinku. Krátké pauzy pomáhají udržovat koncentraci a redukovat pocity přepracování. 

Nic není jen růžové aneb nevýhody práce z domova

Nedostatek osobního kontaktu s kolegy může po nějaké době vést k pocitům osamělosti a izolace. Sociální izolace zvyšuje riziko vzniku depresí a úzkostí. Vedlejším produktem práce z domova je také splynutí hranic pracovního a soukromého života, což může vést k přepracování a vyhoření. 

Bez práce nejsou koláče

Práce z domova vyžaduje vysokou míru sebekontroly a organizace. Bez dohledu šéfa nebo kolegů je lákavé odkládat úkoly nebo se věnovat jiným činnostem. Disciplína je nezbytná. Naplánujte si úkoly, stanovte priority a dodržujte nastavený režim. Jedině tak udržíte svou produktivitu na vysoké úrovni a všechny úkoly stihnete včas. 

Víte, že… oblečení ovlivňuje váš výkon? I když pracujete z domova, oblékání do pracovního oděvu vám pomůže udržet pracovní mindset. 

3 zásady, jak efektivně pracovat z domova a zachovat si psychickou pohodu

  1. Stanovte jasné hranice. Určete si pevnou pracovní dobu a oddělte pracovní prostor od toho osobního.
  2. Pravidelně komunikujte s kolegy. Udržujte pravidelný kontakt s kolegy prostřednictvím webkamery a videohovorů.
  3. Dejte své duševní zdraví na první místo. Věnujte čas aktivitám, které podporují vaši psychickou pohodu. Čtěte, cvičte, meditujte, procházejte se venku, setkávejte se s rodinou a známými. Dělejte ve volném čase to, co vás dělá šťastnými a co vás naplňuje.

Rituály pro psychickou pohodu

Vybudujte si rituál „příchodu do práce“, který vás dostane do správného pracovního naladění. Může to být například poslech energické hudby na povzbuzení, nebo naopak krátká meditace pro zklidnění mysli. Zkrátka krok signalizující začátek pracovního dne, který vaší mysli řekne, že je čas se soustředit.

Po skončení pracovní doby si zase vytvořte rituál „odchodu z práce“. Vymyslete si unikátní aktivitu, která vám pomůže přepnout myšlenky z pracovního režimu do osobního. Může to být třeba vaše oblíbená volnočasová činnost nebo si za odvedenou práci dopřejte něco dobrého, třeba gyros z grilu.

Zdroj foto: standret / Adobestock.com